Poze si clipuri Recente

Istoria si evolutia rafting-ului

Raftingul a evoluat de la punctul in care nativi americani parcurgeau rauri in barci construite din piei de bivoli, calatori francezi in caiace uriase sau exploratori americani cu barci de lemn, pana la stadiul actual in care beneficiem de tehnici perfectionate dupa 100 de ani pentru a ne bucura in siguranta de distractie si aventura.

Desi primele ambarcatiuni nu seamana cu cele de azi, tehnicile folosite in manevrarea acestora s-au schimbat foarte putin de-a lungul anilor. Raurile in sine, desi vesnic schimbatoare, din cauza gravitatiei, eroziunii si cauzelor geologice, au ramas in mare parte la fel.

Barcile de rafting dateaza din anul 1842, cand locotenentul John Fremont din armata SUA a intreprins o expeditie pe raul Platte. Ambarcatiunea folosita era construita din 4 tuburi de cauciuc, cu o podea rigida suspendata, care lega tuburile. Aceastea aveau forme rectangulare.

Ambarcatiunile folosite in acea perioada, erau tuburi (de obicei din lemn), puse unul langa celalalt, cu o podea rigida pusa deasupra. Fremont a folosit aceste barci in locuri pana atunci neumblate, unde barcile traditionale pur si simplu nu faceau fata.

In 1896, la 27 de ani dupa calatoriile lui Fremont, John Wesley Powell a condus o echipa de exploratori prin canionul raului Colorado in barci construite din lemn.

Acestia au folosit o metoda aparte pentru a cobori pe rauri salbatice: au stat la vasle cu privirea in spre amonte, deci efectiv coborand cu spatele la obstacolele care ii asteptau.

De obicei se rasturnau si isi distrugeau barcile, dar eforturile lor au avut o contributie importanta in dezvoltarea sportului cunoscut azi sub numele de rafting.

La 30 de ani dupa faimoasa coborare a lui Powell pe Colorado, alti exploratori continuau sa foloseasca aceste barci masive, greu de manevrat. Au continuat sa coboare pe rauri cu fata spre amonte, neputand sa vada pericolele care urmau.

In 1896, Nathaniel Galloway, un vanator din Utah a revolutionat calatoriile pe rauri de munte, intorcand scaunul pe barca si privind in aval, astfel a putut evita zonele foarte periculoase. Echipati cu ambarcatiunea usoara si cu fundul plat al barcii lui Galloway, aventurierii si-au perfectionat tehnicile de manevrare.

Istoricii considera ca prima calatorie comerciala de rafting a avut loc in 1909, si anume expeditia lui Iulius Stone, pe raul Colorado.

In timpul celor doua razboaie mondiale, armata SUA a inceput sa construiasca barci din cauciuc, folosite mai mult pentru operatiuni de salvare.

Dezvoltarea rapida a raftingului incepe dupa al doilea razboi mondial, cand barcile armatei, au ajuns pe mana aventurierilor din America de Nord.

Comparativ cu barcile de rafting din zilele noastre, acestea erau ambarcatiuni foarte grele, fara forma practica si dificil de manevrat, dar ieftine si rezistente.

In anii 1950 practicantii raftingului calatoreau prin SUA si cucereau raurile unul dupa altul. Raftingul a castigat enorm de multa popularitate in acesti ani. Nu a durat mult pana sa se nasca o varianta comerciala a acestui sport.

In 1952, Bus Hatch a primit prima autorizatie, pentru a putea efectua coborari comerciale pe raurile din Utah.

Evolutia barcilor de rafting

Georgie White, devotat construirii unei ambarcatiuni mai sigure, s-a asociat cu firma "Rubber Fabricators of West Virginia"; pentru a construi barca "Green River"; care a revolutionat designul barcilor.

Arata ca o ambarcatiune moderna. Insa nefiind multumit de performanta barcii, ulterior a construit barca "G-rig", iar apoi Jack Smith a construit barca "Smith-rig". Acestea erau alcatuite din 3 pontoane de forma hot dog-ului puse unul langa celalalt, obtinandu-se astfel o barca capabila sa reziste la tot ceeea ce insemna pericolele raurilor Colorado, Fraser si Ottava.

Odata cu cresterea popularitatii rafting-ului, crestea si cererea pentru barci mult mai sigure. Au aparut alte firme producatoare de barci: Avon si Rubber Manufacturers.

In anii 1980, bazat pe conceptul saltelei gonflabile, Jim Cassady , Randy Shekman si Glenn Lewman construiesc o barca revolutionara, cu un sistem de evacuare a apei, apa ajunsa in barca fiind evacuata prin partea din spate a barcii.

Aceste ambarcatiuni au fost numite SOTAR (State of the art raft – Barca de ultima generatie).

Pe la mijlocul anilor 1980 si altii au inceput sa dezvolte barci cu sisteme de evacuare a apei. Rauri odinioara intangibile, erau cucerite unul dupa altul de exploratorii vremii.

Raftingul este intr-o evolutie continua. Chiar in acest moment, cineva in lume experimenteaza forme si materiale noi. Datorita acestor oameni devotati, fanii raftingului au de unde alege in ceea ce priveste echipamentele si accesoriile.

Pasionatii de rafting din prezent, au posibilitatea de a invata din tehnici perfectionate timp de 100 de ani, pentru ca fiecare dintre noi, sa isi poata organiza cea mai sigura aventura posibila.

Outdoor: